A Softail váz 1983-as bemutatkozása igazi áttörés volt, hiszen így egyszerre maradt meg a komfortos motorozás lehetősége és a merevváz látványa. A Harley-Davidson alkalmazta először a széria motoroknál, azóta pedig szinte az összes japán gyártó lemásolta. De ki fejlesztette ki?
Bill Davis, a Missouri állambeli St. Louisból 1974 és ’75 között egy olyan hátsó villán dolgozott, amivel a motor merevvázasnak néz ki, de mégis rugózik. Ha teljesen korrektek akarunk lenni, akkor a legelső Softailre emlékeztető vázat a Vincent gyártotta. Bill ennek mintájára készített egy háromszög alakú lengővillát, ahol a rugóstagok az ülés alatt kaptak helyet. Az első prototípus a saját 1972-es Super Glide-ja volt. Később szabadalmaztatta is a fejlesztést, majd 1976 augusztusában találkozott Willie G. Davidson-al. Nagyon megnyerte a tetszését az új váz, de pár hónap múlva mégis azt választolta Billnek, hogy nem használja azt fel az új motorok tervezése során. Bill nagyon elkeseredett, hogy nem jött létre az üzlet, de tovább folytatta a fejlesztéseket, és végül a rugóstagokat a váltó alatt helyezte el. Megalapította a saját cégét „Road Worx” néven és forgalmazni kezdte a vázait. A partnerei azonban hamarosan cserbenhagyták, így a cég tönkrement. Ekkor lépett színre Jeff Bleustein, aki később a Harley-Davidson vezérigazgatója lett, és üzletet ajánlott. 1982 januárjában létre is jött a megállapodás, mely szerint a H-D átveszi az összes jogot, szabadalmat, tervet és szerszámot. Áttörő siker lett az új váz, ami az Evolution blokkal karöltve gyakorlatilag a csődtől mentette meg a céget.
Bill Davis első prototípusa - a saját motorja
Ennél a típusnál a legnagyobb gondot az olajtartály elhelyezése okozta, később ezért kerültek a rugóstagok a váltó alá.
Sportsterhez is készült egy kísérleti váz
A Road Worx által "Sub Shock" néven forgalmazott váz
Webwild: since 1996 |
Webprogramozás: 2012-2014 Pápai Dávid, papaidavidmail kukac gmail pont com
|