Ha abban a hitben élsz, hogy az angol motorgyártás alfája a Brough Superior, az omegája pedig a Vincent Black Lightning akkor ki fogsz ábrándulni.
Az AJS már 1935-ben előrukkolt egy V-4-es léghűtéses motorral amely végül sosem került gyártásba. Négy év múlva azonban valaki előásta a régi terveket, akasztott rá egy lánchajtású kompresszort, vízhűtésessé alakította, és máris megszületett a Man szigeti rém legendája. 500 cm3, 4 henger, 55 lóerő az akkor elképzelhetetlen 7200-as fordulaton. A felülvezérelt elrendezés ekkoriban még nem volt megszokott, főleg nem az összesen 4 vezérműtengely. Az Ulster GP-n mért 217 km/ órás sebesség és a l00 mph/órás körönkénti átlag sem menthette meg a végztetétől. Jópár évvel megelőzte a korát, de a kiforratlan technika végül meggátolta, hogy kolyabb sikereket érjen el. Az agyon istenített Vincent-nek is 10 évre volt szüksége hogy 1000 cm3-ből kisajtolja azt a nyomorult ötvenpár lóerőt. Végül elkezdődött a 2. világháború, az angol versenyszövetség pedig betiltotta a kompersszor használatát. Ezzel megpecsételődött az AJS V4 sorsa.
R
A léghűtéses változat blokkja:
Webwild: since 1996 |
Webprogramozás: 2012-2014 Pápai Dávid, papaidavidmail kukac gmail pont com
|