Born to be Wild - élő szövet a fém vázon
Üdvözöl az igazi, hamisítatlan motoros paradicsom, a virtuális Wild!

Hírlevél [7288 fő]


E-mail címed:

 Feliratkozás:

 Leiratkozás:


A NYERŐ EGYENSÚLY: CSODAFEGYVER A RAJT-CÉL GYŐZELMEKHEZ

- 2012.07.11.

Egy verseny megnyerése csodálatos élmény - emlékét trófeák, kupák, érmek őrzik. A Suzuki számára a tegnap aratott győzelem egyben a ma és a holnap bajnoki címeinek záloga.

A Suzuki terepmotoros sikereinek története világviszonylatban több mint ötven évre tekint vissza. A leghíresebb bajnokok közül sokan Suzuki motorok nyergében jutottak fel a csúcsra. És míg a bajnokok győzelmüket ünneplik, a Suzuki mérnökei a sikerek jegyében újra és újra olyan motorkerékpárokat terveznek, amelyekkel tovább nőhet a győzelmek hosszú sora. A győzelmek és a mérnöki munka ezen hagyománya egy másikból, a Suzuki minden termékét a kezdetektől jellemző erős teljesítmény-orientációjából fakad. A vállalat több mint ötven éve kezdett versenymotorokat tervezni és országúti és terepversenyeken bajnoki címeket nyerni, s azóta minden szezonban sikerrel hasznosította a korábbi versenysikerek tanulságait. Ezért választják a bajnokok újra és újra a Suzukit. Minden idők legnagyobb versenyzői közül sokan a Suzuki RM és RM-Z motocross motorkerékpárjain lettek bajnokok.

Azt sem kell különösebben ecsetelni, hogy a Suzuki országúton és terepen egyaránt sikeres. Ez is része a Nyerő Egyensúlynak, amely rendre arra készteti a motocross versenyzőket, hogy közelebbről is megszemléljék a Suzukikat. A szépség külső tulajdonság. A fontosabb dolgok gyökere a felszín alatt, a mélyben feszülő erő és teljesítmény.

Tekintsen tehát mélyre, és látni fogja, mi mindenben fejlesztette tovább a sikerek tanulságait felhasználva a Suzuki az RM-Z450-t és az RM-Z250-t, hogyan születtek meg a 2013-as modellek. Igen hosszú azoknak a versenyzőknek a névsora, akiket a cég motorjai évtizedek óta világszerte a dobogó legfelső fokára repítettek. Az ezekből a sikerekből származó tapasztalat birtokában a Suzuki pontosan tudja, hogy a nagyteljesítményű motorok tervezésének titka a részletekben rejlik. A Suzuki RM-Z motorkerékpárok külseje is figyelemfelkeltő, de a felszín alatti erényeire legalább ennyire érdemes felfigyelni.

 

A motor tervezési koncepciója

A győzelmekhez szükséges teljesítmény záloga, hogy az erőforrás tartós, hatékony és erős legyen. A bajnoki címekhez nélkülözhetetlen az a hagyomány, amelyre Suzuki motorjait tervező mérnökök munkája épül. A cég mindkét vezető MX motorkerékpárját – az RM-Z450-t csakúgy mint az RM-Z250-t – a Suzuki legfejlettebb technológiát felvonultató üzemanyag befecskendezéses motorjai hajtják. A Suzuki kiemelkedő szakértelme az üzemanyag befecskendezéses technológia területén Superbike-ban, Motocrossban és Supercrossban egyaránt országos és világbajnoki címek sorához segítette a versenyzőket. A nagy-teljesítményű motorok tervezésének erre a hagyományára épülnek mindazok a fejlesztések, amelyeket a Suzuki 2013-as RM-Z450-es és RM-Z250-es motorjaiba beépített. Mindkét motor még az eddiginél is jobban gyorsul, közvetlenebb lett a gázadási reakció, a közepes fordulat tartományokban pedig nőtt az erőleadás és a nyomaték. Mindezeknek köszönhetően a motorok még versenyképesebbek és könnyebben kezelhetők – még többet segítenek a versenyzőknek abban, hogy rajt-cél győzelemmel jussanak el a dobogó tetejére.

Kipufogó rendszer

Hosszabb lett a kipufogócső – az RM-Z450-esé (európai specifikációs RM-Z-k) 50 milliméterrel, RM-Z250-esé pedig 40 milliméterrel, ami mindkét motornál segített elérni, hogy alacsony és közepes fordulatszámnál is javuljon az erőleadás. Az újratervezett, belső csöves kipufogódobbal felszerelt, európai specifikációs RM-Z-k úgy felelnek meg a FIM zajszintcsökkentési követelményeinek, hogy ennek a motor teljesítménye nem látja kárát.

Váltórendszer és  vezérműtengely

Az RM-Z motorokon versenyzők örömére szolgál majd, hogy a 2013-as motorokon simább és pontosabb sebességváltás. Az RM-Z250-re teljesen új, ötsebességes váltó került, az RM-Z450 váltóját pedig tovább korszerűsítették, és még finomabbra hangolták a pontosabb váltás érdekében. A Suzuki tervezői mindkét motor vezérműtengelyét megváltoztatták – ennek köszönhetően pontosabb és egyenletesebb a váltás.

Elektronika

A Suzuki tovább korszerűsítette az RM-Z450 és RM-Z250 akkumulátor nélküli üzemanyag befecskendező rendszerét. Mindkét jármű új ECM rendszerében nagyobb teljesítményű processzor szolgálja a hatékonyabb motorszabályozást. Ennek a fejlesztésnek köszönhető, hogy a gázadástól az üzemanyag többnyílású befecskendezőhöz való eljutásáig tartó folyamat minden pontján javult a reakció. És mivel az ECM immár vízálló, a víz és a sár sem árt neki, így a versenyzők még több eséllyel őrizhetik meg pozíciójukat a boly élén. Az elektromos rendszerbe új, nagyobb teljesítményű gyújtómágnes került, amitől hatékonyabb a motorindítás. A gyújtótekercs új beállításainak köszönhetően javult az RM-Z-k gyorsulása és a gázadási reakció.

Váz

A váz merevsége és kiváló egyensúlyozhatósága érdekében a mérnökök áttervezték, finomabbra hangolták a váz az ülés alakját és felépítését. Az eredmény: a technikai pályaszakaszokon való kiváló irányíthatóság és a gyorsasági szakaszokon nyújtott kiemelkedő stabilitás.

Egyszerű karbantartás

Nem minden bajnok mellett dolgozik főállású szerelő, aki gondoskodik a karbantartásról. A Suzuki tervezői jól tudják, mennyire fontos, hogy a motocross motorok tartósak és megbízhatók legyenek, s a lehető legkönnyebb legyen karbantartani őket. Az ECM része a motordiagnosztika funkció, az adatokat az FI kijelző (Alkatrész szám: 36380-28H00) segítségével lehet bevinni. A 2013-as modellen az FI kijelzőn motorüzem-óra funkció is szerepel. A vezető így jobban követheti az üzemidőt – könnyebben időzíthető a karbantartás. Az RM-Z450-en új helyre került a keverékarány kapcsoló – hogy a vezető könnyebben elérje, ha a változtatni kell a beállításokon. Az üzemanyag-szivattyú és az üzemanyag nyomócső közötti összekötő elemre a pontosabb és könnyebb kezelhetőség érdekében új zárszerkezet került. Emellett az üzemanyag-szivattyú és a nyomócső karbantartó dugóit külön fedő védi az új modellen. Az új kipufogódob elemeit immár nem szegecsek, hanem csavarok rögzítik, így cserélni könnyebb az üveggyapot burkolást.

 


Eddigi hozzászólások

Webwild: since 1996

Webprogramozás: 2012-2014 Pápai Dávid, papaidavidmail kukac gmail pont com
Oldal tetejére
Az oldal töltődik...