Sorozatot indítunk itt a honlapon, melyben a motorépítés és tervezés legnagyobb neveitől kaphatunk választ egy-egy kérdésre. A három gyári tervező és három ismert motorépítő válaszain meg fogsz lepődni.
Akkor lássuk a válaszadókat: Miguel Galuzzi a Piaggio csoport vezető formatervezője, a Ducati Monster és a Moto Guzzi V7 megalkotója. Ola Stenegärd a BMW-től, többek közt a NineT tervezése fűződik a nevéhez. Diego Sgorbati a Ducati termékigazgatója, aki a kiegészítőkért és alkatrészekért felelős. A motorépítők között pedig ott van Roland Sands, aki az egyik legnagyobb név a motorépítésben. Pedro García és Efraon Triana a Café Racer Dreams-től, és John Ryland a Classified Moto-tól.
Hagy-e maradandó nyomot a modern motorkerékpár tervezés, vagy inkább úgy gondoljátok, hogy a közlekedésügyi szabályozások korlátai közé szorított mérnökök már nem tudnak szabadon alkotni?
Stenegärd: Én nem így gondolom, legalábbis a BMW szempontjából nem. Nemrég indítottuk a Roadster projektet, amin nagyon sokan meglepődtek, csak ki kell menni az EICMA-ra vagy az Intermot-ra ahol látható, ahogyan ömlenek ki a gyárak kapujain az új és izgalmas formatervek. A kreatív mérnökök mindig megtalálják a módját, hogy miként kezeljék a szabályozásokat.
Galluzzi: Már tisztán látszik, hogy egy korszak véget ért. Csak gondoljátok végig, a motorkerékpárok mindig a nagy háborúk után mentek át jelentős átalakuláson, ez vitte előre a technikát. A motor lényege mindig is az egyszerűsége volt, nem pedig az, hogy telitömjük őket elektronikus kütyükkel, amire senkinek semmi szüksége. Egy teljesen új irányba kezd fejlődni az ipar.
Ryland: Csak az elmúlt hét évben követem a motorkerékpárok fejlődését, de még így is elmondható, hogy rengeteg új nagyszerű formatervet láttam. Nagy rajongója vagyok a szép felületeknek és szeretem, ha a technikát inkább megmutatják mintsem elrejtik. Rengeteg ilyet látni tehát akkora baj nincs. Persze tudom, a gyártókat kötik a szabályok, hogy gyárkémény méretű kipufogókat készítsenek, és így az eredeti formaterv sérül.
Sands: A szabályok mindig is jelen voltak, de vannak barátaim, akik gyári alkatrészeket terveznek, és nekik is az új érdekes ötletek megvalósítása a céljuk. Már nem csak a Harley-Davidson tartja fontosnak az átalakíthatóságot és az egyediséget, és ez már régen túlmutat az egyszerűségen. Ha ezt párosítjuk a modern teljesítménnyel, akkor valami olyat kapunk, amihez szívesen nyúlok hozzá, és szívesen is motorozok vele.
Café Racer Dreams: Mi egyszerűen úgy gondoljuk, hogy a legtöbb gyártó nem tudja mire van szüksége az embereknek. El vannak késve a trendekkel, és szinte az összes új elképzelésük rossz.
Sgorbati: Még mindig rengeteg lehetőség maradt, hogy kitoljuk a motorkerékpár tervezés határait, csak gondold végig, ahogyan a Panigale beviharzott a sportmotorok közé és felkavarta az állóvizet. Sajnos az összezsugorodó piac a „vágjunk nagyobb szeletet a tortából” taktikáját követi, pedig ha kinyitnák az ajtót, rájönnének hogy bőven van hely mindenkinek. Szerintem ez a dolog hamarosan a végére ér, és a gyártók sok új és érzelmileg radikális utcai motorral állnak majd elő.
Forrás: bikeexif
Webwild: since 1996 |
Webprogramozás: 2012-2014 Pápai Dávid, papaidavidmail kukac gmail pont com
|