2007 motorépítő világbajnoka: SE Service, Svédország, "Hulster 8 valve"
Sturgis, 2007. augusztus. A motorépítő bajnokságok eredményhirdetésein a magabiztos esélyesek általában annál inkább örülnek, minél később hallják a nevüket. Stellan Egeland, mikor meghallotta a nevét, már csak a freestyle első helye volt hátra. Diadalittas üvöltéssel közeledett a színpad felé, de a tavalyi győztes, a japán Chicara azonnal útját állta. A nyakába ugrott…
Mivel is nyerhetett ez az oldie salakmotorokat idéző motor? És mivel magyarázható, hogy a magyar Time Machine-t megelőzte? Nos, az ezzel kapcsolatos részletes véleményünket majd a Wild 143. számában részletesen elolvashatjátok, de addig is itt van néhány részlet.
A kecses, oldie formavilág mellett igen komoly szerepet kapott a technika látványa, láttatása. Olyan részletek is látszanak, mint a primer hajtás, a nyitott kuplung, a szelepek vezérlése, az első teleszkóp állíthatósága, vagy akár a gázbowdenek elvezetése. A már-már szinte kötelező csúcs-építészeti trükköt nem játszotta meg, miszerint a vázat olajtartálynak használná. Az olajtartály a váltó és a blokk alatt kapott helyet, mivel a salakmotor blokkmagasságát nem kell annyira levinni, mint egy átlagos mai show-építésnél. A legalacsonyabb pont tehát az olajteknő.
A váltó a nemzetköziség jegyében egy négysebességes Nortonról került be, amit nyitott lánchajtáson, és nyitott kuplungon keresztül működtet a hajtómű. Önindító és akkumulátor nincsen, de a jármű könnyen indul.
A Skogas-ban, Svédországban működő műhely annyira törekedett a salakmotor hangulat pontos visszaadására, hogy még egy gyújtáskikapcsoló biztonsági karperecet is felszereltek, ha a Hulster-rel salakverseny közben netán elcsúsznának. Mert a biztonság mindenekelőtt, ugyan a nyitott primer elvben ennek kissé ellentmond. Ha versenyzésre adnánk a fejünket, a salakmotor versenyeken nem annyira szükséges az első fék. Ezzel nincs is semmi gond, ez még OK. De a hátsó fék a Hulster-nél csak egy jelképes átmérőjű dobfék, melynek a hatékonyságáról Stellan így nyilatkozott: „a legtöbb probléma a pályán gázadással is kikerülhető, így a fék szerepe szinte elhanyagolható…”.
A Knucklehead blokk egyébként egyedi gyártású hengerrel, és szintén egyedi gyártású, nyolcszelepes (!) hengerfejjel működik!
A szeptemberi Wild-ban természetesen beszámolunk a VB-ről, és az eredménylistát is elolvashatjátok. Részletes tudósításunk pedig a 143. Wild-ban jelenik meg, mikor Stellan Egeland győztes motorját részletesen is megismerhetitek...
Webwild: since 1996 |
Webprogramozás: 2012-2014 Pápai Dávid, papaidavidmail kukac gmail pont com
|