Born to be Wild - élő szövet a fém vázon
Üdvözöl az igazi, hamisítatlan motoros paradicsom, a virtuális Wild!

Hírlevél [7288 fő]


E-mail címed:

 Feliratkozás:

 Leiratkozás:


RK Spring Yamaha - a kétkerekű laprugó

A világbajnokság résztvevői közt akadnak furcsák, futurisztikusak, motorozhatatlanok, de csak egy motor volt, ami mellett még az is megállt, aki bélgörcsökkel rohant a mellékhelyiség irányába.

Rafik Kaissinek, a libanoni születésű fodrásznak 2004-ben lett elege abból, hogy az összes kiállításon látott motor egy kaptafára készül. A felháborodást tett követte, mely a texasi RK Concepts nevezetű műhelyben testesült meg, és bátran kijelenthetjük, hogy azóta egyetlen szokványos motor sem hagyta el a kaput. A 2009-ben elkészült RK Chain láncszemekből felépülő vázával és a vezető hátára csatolható üzemanyagtartályával kellően kilógott a sorból, akárcsak az idén freestyle-ban nevezett RK-S.
Hogy mire utal az „S”? Ilyen felülről a váz alakja.
Egyvalami közös volt az összes eddigi RK építésben: Az eddig elkészült 6 motort mind Buell blokk hajtja. Mostanra úgy látszik, elfogyhatott a készlet, mert az RK Spring Frame-be egyhengeres Yamaha erőforrás került.
Tulajdonképpen nevezhetjük motornak, de ez valójában egy két keréken guruló laprugó. A váz rugóstagként történő felhasználásának ötlete annyira elborult, hogy nem is merték benevezni a freestyle kategóriába. Idén új kategóriával bővült a Sturgis-i világbajnokság, a Performance Custom a régi metrikusokat váltotta le, de itt a fő irányvonal a műhelyek saját alternatív megoldásainak bemutatása egy-egy motoron. A most bemutatott kilátástalan ötletet Sturgis-ben a 3. hellyel díjazta zsűri.
A váz mindössze egy alsó bölcsőből áll, ami a rugózást biztosítja, erre van ráültetve a blokk, a függőleges részen pedig a vízhűtő. Nos, ez utóbbinak a vizuális értéke egy vegyes tüzelésű kazánéval vetekszik, de szerencsére ez a motor nem a szépségről szól. Legkevésbé a blokk mögötti laposvas nyúlvány, ami a felnyitható ülést is tartja. Hogy mi célból felnyitható, abba bele sem merek gondolni. Valami hasonlóan elmebeteg ötlet folyományaként jöhetett létre az infúziós tartálynak álcázott üzemanyagtank, ami a laposvas másik felén figyel.
Kaissi valószínűleg a motor kiváló tereptulajdonságait és rugózását kívánta kiemelni a bütykös gumikkal, bár arra azért nem vennék mérget, hogy a jövő évi Dakaron már laprugós vázas Yamahák verik az elavult teleszkópos KTM-eket. Pedig a krossz motorok világából ismerős kormány és a recés szélű lábtartók már-már elhitetik velünk, hogy a Yamaha YZ 450F csak hitvány aszfaltcirkáló, és a blokkja sokkal jobb helyen van egy laprugó tetején, mint holmi kovácsolt alumínium vázban. A valóság ennél azért biztosan keservesebb, bár a vezetési élmény minden bizonnyal maradandó.
A színvilág nem túl bonyolult, ami igaz az RK Concepts összes motorjára. Krómot még mutatóban sem láthatunk, annál több feketét és szürkét, többnyire valami antikolt színnel párosítva.
Ami szinte biztos, hogy a Spring Frame nem a szépségével küzdötte fel magát a dobogóra, és ami még valószínűbb, nem is a rugós váz kiváló menettulajdonságaival. A megoldás egyszerű:
Ekkora hülyeség idáig senkinek sem jutott az eszébe!

Roland

Webwild: since 1996

Webprogramozás: 2012-2014 Pápai Dávid, papaidavidmail kukac gmail pont com
Oldal tetejére
Az oldal töltődik...